dinsdag 24 februari 2009

The Charts

Touch my...

Luomo – Tessio (Spektre rmx) [Great Stuff]
Robert Dietz – Sunshower [Cecille]
Mario Aureo – Talking drums (Jaxson & David Keno rmx) [Bouq]
Chelonis R. Jones – Rehabilitation (Dachshund rmx) [Systematic]
Erich Lesovsky – 93 Percent [Stil vor Talent]
FIX – Dope Computer (Ken Ishii rmx) [Night Vision]
Jesse Rose – Touch my horn [Made to play]
Oliver $ - The greatest [Made to Play]
Julian Jeweil – Saint Mitre (Danton Eeprom’s Futurama Rework) [Skryptom records]
Agoria – Diva Drive [Different]
Sidney Samson – Riverside [Sneakerz MUZIK]



... turtle

Peace Division – Freak this [8bit]
Federleicht – In the streets (Kollektiv Turmstrasse rmx) [Connaisseurs]
Till von Sein – It’s My Love [Channels]
Bottin – No Static (Club version) [Whack Records]
Lars Bartkuhn – Goodbye dancing hello god (Arto Mwambe rmx) [Sonar Kollektiv]
2000 And One – Heritage (Album) [100% pure]
Dplay – Huub Sand [Running back]
Masomenos – Turtle is back [WTM]
Till von Sein – Sugar [Tren]
The Sunburst Band – Man of war (Henrik Schwarz dub) [Z Records]
Woolfy – Oh Missy (In Flagranti’s Xenon rmx) [DFA]

De nouveau, feel free to post your precious goodies...

zondag 15 februari 2009

(H)Aus Music all night long?

Sideshow, Aus Music, Appleblim, Chateau Flight: klinkt indrukwekkend, niet? Maar zou het hele plaatje niet nog mooier ogen, moesten al deze artiesten in 1 release betrokken worden? Inderdaad, dat dacht ik ook toen ik de releasegegevens in mijn mailbox ontdekte…

In 2006 riepen Will Saul – oprichter van zusterlabel Simple Records – en Fink – Ninja Tune artiest bij uitstek – het label Aus Music in het leven. Vanaf dat moment heeft het label zijn zinnen gezet op de meer experimentele kant van house, techno, disco en dub. De harde kern achter de schermen bij Aus Music is er eentje van groot kaliber: Fin Greenall – met als alter ego’s Fink en Sideshow –, Lee Jones van My My, Sian en – mijn persoonlijke favoriet van de bende – Will Saul.

“The qualities that unite the different styles on Aus are detail,musicality,
lush melody, an irresistible groove and a healthy dose of dub.”(
Myspace)

If alone is de eerste single van diezelfde Sideshow’s album Admit one, dat ook recentelijk het licht zag op het label Aus Music.
De originele track is een kritische en emotionele aanklacht op de hedendaagse sociale toestand, bekeken door de ogen van een van ‘s werelds meeste bekende en gereputeerde dub en reggae tekstschrijvers. De vocals moesten dan ook als basis dienen voor de remixen die respectievelijk geïnterpreteerd werden door twee befaamde producers die elk afzonderlijk de uitgelezen kenners van het genre – house en dubstep – belichamen.



Het Parijse duo, Chateau Flight, bestaat uit Gilb’R – oprichter van het alom gelauwerde Versatile Records – en I:Cube, Frans muziekgenie bekend om zijn talrijke remixen. Het tweetal uit hun respect voor de tekst door deze op de voorgrond te plaatsen, voorzien van een soulvolle en complexe housebeat die uitermate geschikt is voor zowel begin als einde van een DJ-set. De klasse van deze remix schuilt in zijn subtiliteit: haast iedere nieuwe luisterbeurt legt een nieuwe dimensie bloot. Voor hun 2de remix echter gaat Chateau Flight hun strikte territorium van (popachtige)house ietwat te buiten en met Aus' leuze 'a healthy dose of dub' gaan de heren regelrecht voor een dubversie met een swingende baslijn die de dansmicrobe ongetwijfeld zal stimuleren, maar weze gewaarschuwd: er is echter geen remedie. Vooral na de breakdown in de track zal menig dansvloer in lichterlaaie staan.



De 2de remixer achter If alone is Laurie ‘Appleblim’ Osborne. De in Bristol gehuisvestigde producer heeft het afgelopen jaar heel wat furore gemaakt en heeft volgens mij een groot aandeel gehad in de promotie van het genre dubstep. Vooral zijn podcast – de prachtige symbiose tussen dubstep en house – voor het fantastische Resident Advisor heeft hem meer dan ooit op de wereldkaart gezet. Samen met Schackleton, gooit het tweetal hoge ogen als labelhouders van Skull Disco. Applebim runt daarenboven ook zijn eigen label, Apple Pips, waar hij onder meer materiaal van Martyn en Brendan Moeller releast. De remix zelf, waarvoor Applebim een beroep deed op zijn Bristolse vriend Komonazmuk, begint aanvankelijk rustig, diep en zelfs rustgevend wanneer een kort intermezzo vooral aandacht schenkt aan de vocals. Vanaf dan bouwt de spanning stilaan op en zorgen de melodische en euforische synthklanken ervoor dat het dubstepavontuur pas echt begint.

Als kers op de taart, plaats ik hier alvast twee remixen die jullie ongetwijfeld warm zullen maken en jullie zullen aanzetten om het hele remixpakket te bemachtigen.



maandag 9 februari 2009

WWW 07

Geoffroy has been at the forefront of the Belgian house scene for many years now but still sounds as refreshing today as he did back in the nineties. As a producer, he’s the driving force behind Mugwump, one of Belgium’s most successful export products in the dance music business with releases on Sasse’s Mood Music, Ewan Pearson’s high-standard Misericord imprint, Rob Mello’s Disco 45 (though distributed via Kompakt) and – last but not least – the mighty Kompakt.


A track for the Ghent-based Eskimo label and another EP on Kompakt are still in the pipeline. Mugwump’s high-quality productions earned Geoffroy declarations of love from international heavyweights such as Ewan Pearson, Dixon, Ivan Smagghe and Kiki (to name but a very few) and gigs at the best clubs in the world , most notably at Fabric, The End, Berghain, Rex Club, Sub-Club and Pacha. Next to producing and DJ’ing, Geoffroy also hosts Flesh, a gig at Fuse in Brussels to which he invites kindred spirits such as Âme, Ewan Pearson, Sasse and Motorcitysoul.

His WWW mix is a musical self-portrait of Geoffroy: eclectic, bumpy and most of all surprising. There’s a whole bunch of contemporary house tracks on tap, a few classics as well as some cuts of his own production, all flawlessly mixed into a coherent dance-provoking entity.

Check it out yourself over here

donderdag 5 februari 2009

Wanted!

Commotie alom in de muziekbiz! Een van de huidige, meest gereputeerde - volgens Phonica - producers in de minimal- en housewereld heeft zijn (remix)hand gelegd op Nina Simone's Sea (See?) Line Women en Moloko's Sing it back. De naam van de producer blijft tot op heden echter een mysterie, net zoals het label waarop het remixpakket het licht ziet. Volgens Phonica en Junorecords zou het wel de tweede release in de Einfach Series zijn en de tracks zijn respectievelijk getiteled Lemany en Mologo.

Het gerucht doet de ronde dat ofwel Reboot, ofwel Pitto the mystery guy achter deze twee knallers van een remixen zou zijn, die reeds grijs gedraaid worden door grootmeesters als Luciano en Villalobos. Markant detail is echter wel dat er maar 100 vinyls wereldwijd zijn geperst, hetgeen betekent: dat deze remixen meer dan ooit gegeerd wild zijn en dat je je bijgevolg als one very lucky motherfucker mag beschouwen als je ze in je bezit hebt!

De tracks zijn voorlopig niet in mp3-formaat beschikbaar en ik betwijfel het sterk als dat ooit het geval zal zijn. Quoi qu'il en soit, ik deel jullie alvast mee wat ze op Youtube voor de leeuwen hebben gegooid... Big big big!

Moloko - Sing it back (Remix)


Nina Simone - See Line Women (Remix)

zondag 25 januari 2009

The charts

New Love

Hatikvah – A brilliant handsome boy
BLM & Pawas – Down down
Kreon - Potassa
Ribadisco – House of Love
dOP - Blanche neige
Plein Soleil – Casus Belli (The Brontasaurus Sage rmx)
Danny Tenaglia & Code 718 – Equinox (Henrik Schwarz Dub)
Roland Appel – New Love (Tuff City Kids rmx)
Dirt Crew – Soundwave (Quarion’s Drunken wave rmx)
Pawas - Niceness



Als bonus volgt er nog een chart die deel uitmaakt van mijn 'nieuwe sound' waarover ik in mijn vorige post uitvoerig heb gesproken:

Debbie's callin'

TG (Tim Green) – Feign
Tomski & Fredboy – Cereals (James Brown rmx)
Kenton Slash Demon – Khattabi
James Braun – The Shakers
Argy & The Martinez Brothers - Debbie Downer
Herve Ak – Sorry but no (Ripperton’s D3 mix)
Marc Romboy – Sonora (Patrice Baumel rmx)
Gimikk – Dancin’ on the stars (Paco Osuna Bass edit)
Channel X – Into the club / Wake Up
Fetisch & Me & Flexor – The calling

woensdag 21 januari 2009



De volgende post van mijn hand ligt min of meer in het verlengde van de vorige in die zin dat ie tevens als introductie geldt voor het nieuwe jaar. Het lijkt of mijn visie op de hedendaagse muziek een andere vorm heeft gekregen in vergelijking met de afgelopen maanden en de overgang naar een nieuw jaar dient zich aan op een schotelblaadje om als context voor deze post te fungeren. Het lijkt alsof beide hand in hand gaan. Samen. In het verleden ging mijn interesse vooral uit naar soulvolle en diepe housemuziek, maar het lijkt meer en meer alsof ik hunker naar iets anders, iets onbekends; ondefinieerbaars. Niet dat het einde van mijn housetijdperk nabij is, maar laat ik zeggen dat de invulling van het begrip House een nieuwe betekenis voor me heeft gekregen. Die invulling omvat een breder spectrum aan invloeden, stijlen, muziek die divergeert… een andere sound tout court. Een sound die nog steeds mijn liefde voor house zal weerspiegelen, maar tevens blijk zal geven van een iets ruwere edgy kant; ietwat machinaal zonder daardoor het label van straight minimal te dragen. Als Medeblogger, Liss., bij zijn thuis wat records spinnt, stel ik vast dat ook hij alvast meer en meer naar een stijl evolueert à la Brodi, een Matt Walsh of een Casper C… Artiesten die tegenwoordig plaatjes draaien die zowel terug te vinden zijn in de Djbag van een Loco Dice als die van Brodi himself en het zijn die artiesten die ik in de toekomst ook nauw op de voet zal volgen. Beschouw deze post dus als een voorsmaakje op wat komen zal, een glimp achter de coulissen van mijn muzikaal brein. Een nieuwe weg die ik zal bewandelen, zonder daardoor het housepad te verlaten. Meer zelfs, ik heb nog een chart, getiteld New Love, in de koelkast staan en ik zal bovendien blijven posten over de housescene.



In het licht van het voorgaande, wil ik het vooral hebben over een bepaald label wiens visie nauw strookt met ‘mijn nieuwe’ sound. Het betreft het up & coming Deense label van Fredski en Tomboy – drummer van Whomadewho –, gedoopt onder de naam: Tartelet Records. Het komisch duo heeft alvast de eerste release verzorgd en hun Do the Tartelet EP is de muzikale incarnatie waarvoor hun label staat: techno-house met funky disco-invloeden en…. “a bit world”.
Misschien wel net wat ik zoek?

Aan deze beloftevolle aftrap werd al gauw een interessant vervolg gebreid met releases van de van hand Analogik en de locale held MHM aka Morten Halborg-Møller. Deze gozer liet de techno even achterwegen en knalde een regelrechte houseburner in elkaar. Een strakke constante percussiebaslijn met een tribal-esque feel to it overgoten met een subtiele, toch soulvolle, vocal; dat vormen de ingrediënten van deze track. De EP werd zelfs geremixed door de Deen Martin Decara, labeleigenaar van 3de Floor Records, die resoluut de technokaart kiest en de Amsterdammer Melon aka Je Dàvu, een van artiest wiens productie ik volledig weet te waarderen. Jullie herinneren zich ongetwijfeld nog zijn wondermooie release Nitzi (In my mind, so fine), een track die werd opgepikt door Dixon & co. en zo op hun gerenommeerde Secret Weapons serie belandde. Melons mix voor MHM, getiteld Melon 8 days late tribal strip tool, vuurt je inderdaad aan tot 8 dagen grooven. Hij laat de vocal voortdurend op de achtergrond sudderen, zorgt voor een stevige kickbaslijn en de zet de tribalgroove nog wat kracht bij.

Maar het is echter met de release van het remixpakket van de Do the Tartelet EP dat het label mij volledig over de streep wist te trekken en mijn fiducie in hun toekomstperspectieven wist te beamen. Het pakket is 3 remixen rijk, maar persoonlijk steekt de interpretatie van Cereals van James Braun er met kop en schouders bovenuit. De track is een schoolvoorbeeld van Funktechno met een in-your-face baslijn die menig dansvloer zal openrijten. En de Deense lad gaat op datzelfde elan verder voor zijn eigenproductie, Spanish Fly, recentelijk gereleased op – inderdaad – Tartelet. Hij kan hiervoor alvast rekenen op de support van Laurent Garnier(!) en Raresh, en de lyrics van de track The Shakers – gaande als volgt: “This one’s for all the shakers” – geven alvast blijk waaraan men zich kan verwachten: puur dansvloermateriaal!

En de toekomst blijft er rooskleurig uitzien voor de crew bij Tartelet, want een ander beloftvol Deense duo komt aan de deur kloppen, meer bepaald Kenton Slash Demon. Na een 2 jaar hiatus komt het tweetal op de proppen met de track Khattabi, die weliswaar pas in februari gereleased zal worden. Ik laat jullie alvast nog wat watertanden, maar dit kan ik jullie wél vertellen: de track wordt al grijs gedraaid door Matt Walsh.

dinsdag 20 januari 2009

Miroir, Miroir…



Back in business na een kort intermezzo wegens – uiteraard – examenverplichtingen. 2009 mag dan al wel enkele weken oud zijn, toch zie ik nog steeds mijn kans schoon om het nieuwe jaar – muzikaal – in te luiden. Raveslavehomie Cait heeft alvast de toon gezet door enkele party’s te droppen met een line-up om vingers en duimen bij af te likken en hier bij Raveslave gaan we gewoonweg op dat elan verder. Naast de soms vaak clichématige aangelegenheden die inherent gepaard gaan met de ‘feestdagen’, vind ik deze periode ook uitermate interessant omwille van de welgekende ‘lijstjes’ die gerenommeerde blogs en websites opstellen. Zo raad ik jullie nieuwsgieren aan een kijkje te nemen op Resident Advisor waar ze het jaar in stijl hebben afgesloten door de in hun ogen beste artiesten, tracks, albums… in een chart te gieten.

Naast enkele opmerkelijke nieuwe intreden, hebben de grootheden der aarde hun reputatie nadrukkelijk bevestigd. Zo staat Ricardo Villalobos op nummer een in het lijstje – van 100! – van de beste artiesten van het afgelopen jaar. Ricardo is uniek in zijn soort: mysterieus, crowdpleaser – en -teaser – futurist en romanticus! Geen wonder dat de Chileen in haast ieder lijstje in de top-3 opduikt.
Maar de hedendaagse muziekscene is nog talentvolle parkieten rijk, meer bepaald Dj Koze. De man staat op numero uno in de chart van beste track – I want to sleep – van 2008 en was ook hier bij de Raveslave crew gegeerd wild. 2008 was een jaar waarin de creativiteit op elektronisch gebied nauwelijks aan banden was te leggen, en niet alleen I want to sleep, maar tevens zijn Let’s love en Zou Zou waren daar het levende bewijs van. Toch heeft Koze mij dit jaar het meest weten te verrassen met zijn remixen. Zijn interpretatie van Sascha Funkes Mango Cookie zat zowat in iedere Djbag, gereserveerd voor hét piekmoment van de avond. Maar persoonlijk getuigde zijn remix voor Matias Aguayo’s Minimal van een nog hoger staaltje vakmanschap. De track was misschien niet zo dansvloergericht, maar die sound blies me gewoon omver. Klasse!



Voorts was 2008 niet alleen hoopgevend omdat alle klasbakken hun kunnen wederom geëtaleerd hebben, maar ook omdat de youngbucks, de vreemde eendjes in de bijt – up & coming – hun visitekaartje hebben afgegeven. Ik denk hierbij aan Brodinski, SIS, Azuni, Appleblim – het genre dubstep tout court – Dave Aju, Guillaume & The Coutu Dumonts… en vooral dOP. Hun wonky jazz house EP op Seuil’s label EKLO, getiteld I’m just a man, was een knaller van jewelste. dOP’s sound is zo puur en de Frenchies onderscheiden zich van de rest door hun diepzinnige lyrics, getuige deze zin: “I’ve been to lands, where birds feel better than the man”. En hun release voor januari is zodoende nog beter. Hun Blanche Neige staat nu al hoog genoteerd in de charts van menig topjock. Hét kippenvelmoment is natuurlijk wederom de tekst: het sprookje van sneeuwwitje gezongen door een zeemzoete Franse mannenstem. Een release om te koesteren.

Uiteraard maken deze aantekeningen slechts deel uit van een hele resem muzikale hoogtepunten, die hier onvermeld blijven, maar tevens een pluim verdienen. Daarom ben ik ook heel nieuwsgierig naar jullie highlights, ontdekkingen, platen die jullie wisten te ontroeren of eerder in trance van uitzinnige extase brachten, kortom: jullie best of. Posten die handel dus!