vrijdag 22 februari 2008

Four: twenty - Remixes


De minimal/tech-housemicrobe lijkt me dezer dagen meer dan ooit getroffen te hebben. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat volgende post er ook door besmet is geraakt. Een dokter echter is niet aan de orde aangezien de oorzaak mij nagenoeg niet vreemd is: blame it on the boogie, blame it on Andomat 3000! De Duitser Andreas Wiegand aka Dj Mahatma, die sinds 2006 een nauwe band met Jan Iwanitz heeft gesmeden, wist mij de afgelopen weken dermate te ontroeren: gaande van groovy techhouse tot de strakkere en donkergekleurde techno/minimal beats. Spontaan denk ik dan aan zijn recentelijke 3 tracker Cognitive Dissonance en de remixen voor Dadableep's Ghipwe en Two Amardillos' butterfly bee (!). Toch staat hetgeen wat volgt niet volledig in het het teken van het duo, maar maken zij veeleer deel uit van iets groter, namelijk het compilatiealbum Remixes van het Britse label Four: Twenty Recordings.

Het album omvat zowaar een waaier aan topproducers: Loco Dice, Martin Buttrich, Two Armadillos, Andomat 3000 en Solumun! En alsof dat nog niet volstond, deden ze bij Four: Twenty nog een beroep op niemand minder dan Samim, Konrad Black, Serafin - de wederhelft van 'hotspot of the moment' Mountain People - en Matthias Tanzmann. Allen staken de originele tracks voor deze speciale gelegenheid in een nieuw jasje.
Persoonlijk lijkt het mij dan ook dat de namen van de artiesten reeds boekdelen spreken en dat nadere toelichting haast overbodig is. Doch kan de ongelovige Thomas onder ons zichzelf van een ongezouten mening voorzien op Beatport.
Tenslotte wil ik ook nog graag van de gelegenheid gebruik maken om te verwijzen naar een andere oerdegelijk release op Four: Twenty. Het betreft Solomun's aka Play Deadman en Beauty & the beast. Maar, kijk vooral verder dan je neus lang is. De al ietwat gedateerde tracks Black rose - zopas van een remix voorzien door Trickski - en White Rose weerspiegelen pas echt zijn talent!

Geen opmerkingen: