Exact 2 jaar na het releasen van Doppelleben komt discoridder Justus Köhncke op de proppen met zijn derde album Safe and Sound, dat verschijnt op het Cologne-based label Kompakt. Justus boort voor deze andermaal z’n haast ‘aangeboren’ wijsheid op het gebied van elektronische muziek aan en lijkt met dit album goed op weg om meer dan ooit aan het luidkeels getier te beantwoorden dat resoneert op menige dansvloeren.
Köhncke zelf lichtte al een tipje van de sluier op door in december laatstleden 2 tracks vervroegd te releasen en zo – al was het maar voorlopig – de honger van de discoliefhebber wist te stillen.
Enerzijds was er Parage – een track reeds terug te vinden in medeblogger/DJ Liss.’ platenkoffer – die naar mijn menig gewoonweg niets anders dan ‘damage’ kan aanrichten op de dansvloer.
Anderzijds schonk Justus ons Feuerland, gebaseerd op een uit 1974 verschenen track van Michael Rother, beter bekend bij het grote publiek omwille van zijn legendarische records met onder meer Kraftwerk, Harmonia en Neu!.
En op dit elan voortbordurend opent hij Safe and Sound met 3 pure disco bangers, respectievelijk Yacht, Molybdän en Love and Dancing (Update). Vervolgens brengt het dromerige Tilda ons in hogere sferen, te meer daar discoguru Prins Thomas(!) er zijn hemels licht liet over schijnen.
Bij (It’s gonna be) Allright gooit Köhncke het echter helemaal over een andere boeg en levert hij een song af vergelijkbaar met z’n oeuvre als Kinky Justus: poppy, emotronic beats gepaard gaande met catchy vocals.
Wat betreft de 3 laatste tracks (26 dollars – the pick of the bunch(!) –, Spukhafte Fernwirkung en Safe and Sound), lijkt het haast of deze in zijn brein ontsproten toen Köhncke zich als enige bevond op de dansvloer van een Duitse nachtclub en hij de ochtendzon als eerste groette. Diep, techy, maar steeds teergevoelig en soulvol. Kortom, een album dat je niet onberoerd zal laten!
Köhncke zelf lichtte al een tipje van de sluier op door in december laatstleden 2 tracks vervroegd te releasen en zo – al was het maar voorlopig – de honger van de discoliefhebber wist te stillen.
Enerzijds was er Parage – een track reeds terug te vinden in medeblogger/DJ Liss.’ platenkoffer – die naar mijn menig gewoonweg niets anders dan ‘damage’ kan aanrichten op de dansvloer.
Anderzijds schonk Justus ons Feuerland, gebaseerd op een uit 1974 verschenen track van Michael Rother, beter bekend bij het grote publiek omwille van zijn legendarische records met onder meer Kraftwerk, Harmonia en Neu!.
En op dit elan voortbordurend opent hij Safe and Sound met 3 pure disco bangers, respectievelijk Yacht, Molybdän en Love and Dancing (Update). Vervolgens brengt het dromerige Tilda ons in hogere sferen, te meer daar discoguru Prins Thomas(!) er zijn hemels licht liet over schijnen.
Bij (It’s gonna be) Allright gooit Köhncke het echter helemaal over een andere boeg en levert hij een song af vergelijkbaar met z’n oeuvre als Kinky Justus: poppy, emotronic beats gepaard gaande met catchy vocals.
Wat betreft de 3 laatste tracks (26 dollars – the pick of the bunch(!) –, Spukhafte Fernwirkung en Safe and Sound), lijkt het haast of deze in zijn brein ontsproten toen Köhncke zich als enige bevond op de dansvloer van een Duitse nachtclub en hij de ochtendzon als eerste groette. Diep, techy, maar steeds teergevoelig en soulvol. Kortom, een album dat je niet onberoerd zal laten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten