zondag 25 januari 2009

The charts

New Love

Hatikvah – A brilliant handsome boy
BLM & Pawas – Down down
Kreon - Potassa
Ribadisco – House of Love
dOP - Blanche neige
Plein Soleil – Casus Belli (The Brontasaurus Sage rmx)
Danny Tenaglia & Code 718 – Equinox (Henrik Schwarz Dub)
Roland Appel – New Love (Tuff City Kids rmx)
Dirt Crew – Soundwave (Quarion’s Drunken wave rmx)
Pawas - Niceness



Als bonus volgt er nog een chart die deel uitmaakt van mijn 'nieuwe sound' waarover ik in mijn vorige post uitvoerig heb gesproken:

Debbie's callin'

TG (Tim Green) – Feign
Tomski & Fredboy – Cereals (James Brown rmx)
Kenton Slash Demon – Khattabi
James Braun – The Shakers
Argy & The Martinez Brothers - Debbie Downer
Herve Ak – Sorry but no (Ripperton’s D3 mix)
Marc Romboy – Sonora (Patrice Baumel rmx)
Gimikk – Dancin’ on the stars (Paco Osuna Bass edit)
Channel X – Into the club / Wake Up
Fetisch & Me & Flexor – The calling

woensdag 21 januari 2009



De volgende post van mijn hand ligt min of meer in het verlengde van de vorige in die zin dat ie tevens als introductie geldt voor het nieuwe jaar. Het lijkt of mijn visie op de hedendaagse muziek een andere vorm heeft gekregen in vergelijking met de afgelopen maanden en de overgang naar een nieuw jaar dient zich aan op een schotelblaadje om als context voor deze post te fungeren. Het lijkt alsof beide hand in hand gaan. Samen. In het verleden ging mijn interesse vooral uit naar soulvolle en diepe housemuziek, maar het lijkt meer en meer alsof ik hunker naar iets anders, iets onbekends; ondefinieerbaars. Niet dat het einde van mijn housetijdperk nabij is, maar laat ik zeggen dat de invulling van het begrip House een nieuwe betekenis voor me heeft gekregen. Die invulling omvat een breder spectrum aan invloeden, stijlen, muziek die divergeert… een andere sound tout court. Een sound die nog steeds mijn liefde voor house zal weerspiegelen, maar tevens blijk zal geven van een iets ruwere edgy kant; ietwat machinaal zonder daardoor het label van straight minimal te dragen. Als Medeblogger, Liss., bij zijn thuis wat records spinnt, stel ik vast dat ook hij alvast meer en meer naar een stijl evolueert à la Brodi, een Matt Walsh of een Casper C… Artiesten die tegenwoordig plaatjes draaien die zowel terug te vinden zijn in de Djbag van een Loco Dice als die van Brodi himself en het zijn die artiesten die ik in de toekomst ook nauw op de voet zal volgen. Beschouw deze post dus als een voorsmaakje op wat komen zal, een glimp achter de coulissen van mijn muzikaal brein. Een nieuwe weg die ik zal bewandelen, zonder daardoor het housepad te verlaten. Meer zelfs, ik heb nog een chart, getiteld New Love, in de koelkast staan en ik zal bovendien blijven posten over de housescene.



In het licht van het voorgaande, wil ik het vooral hebben over een bepaald label wiens visie nauw strookt met ‘mijn nieuwe’ sound. Het betreft het up & coming Deense label van Fredski en Tomboy – drummer van Whomadewho –, gedoopt onder de naam: Tartelet Records. Het komisch duo heeft alvast de eerste release verzorgd en hun Do the Tartelet EP is de muzikale incarnatie waarvoor hun label staat: techno-house met funky disco-invloeden en…. “a bit world”.
Misschien wel net wat ik zoek?

Aan deze beloftevolle aftrap werd al gauw een interessant vervolg gebreid met releases van de van hand Analogik en de locale held MHM aka Morten Halborg-Møller. Deze gozer liet de techno even achterwegen en knalde een regelrechte houseburner in elkaar. Een strakke constante percussiebaslijn met een tribal-esque feel to it overgoten met een subtiele, toch soulvolle, vocal; dat vormen de ingrediënten van deze track. De EP werd zelfs geremixed door de Deen Martin Decara, labeleigenaar van 3de Floor Records, die resoluut de technokaart kiest en de Amsterdammer Melon aka Je Dàvu, een van artiest wiens productie ik volledig weet te waarderen. Jullie herinneren zich ongetwijfeld nog zijn wondermooie release Nitzi (In my mind, so fine), een track die werd opgepikt door Dixon & co. en zo op hun gerenommeerde Secret Weapons serie belandde. Melons mix voor MHM, getiteld Melon 8 days late tribal strip tool, vuurt je inderdaad aan tot 8 dagen grooven. Hij laat de vocal voortdurend op de achtergrond sudderen, zorgt voor een stevige kickbaslijn en de zet de tribalgroove nog wat kracht bij.

Maar het is echter met de release van het remixpakket van de Do the Tartelet EP dat het label mij volledig over de streep wist te trekken en mijn fiducie in hun toekomstperspectieven wist te beamen. Het pakket is 3 remixen rijk, maar persoonlijk steekt de interpretatie van Cereals van James Braun er met kop en schouders bovenuit. De track is een schoolvoorbeeld van Funktechno met een in-your-face baslijn die menig dansvloer zal openrijten. En de Deense lad gaat op datzelfde elan verder voor zijn eigenproductie, Spanish Fly, recentelijk gereleased op – inderdaad – Tartelet. Hij kan hiervoor alvast rekenen op de support van Laurent Garnier(!) en Raresh, en de lyrics van de track The Shakers – gaande als volgt: “This one’s for all the shakers” – geven alvast blijk waaraan men zich kan verwachten: puur dansvloermateriaal!

En de toekomst blijft er rooskleurig uitzien voor de crew bij Tartelet, want een ander beloftvol Deense duo komt aan de deur kloppen, meer bepaald Kenton Slash Demon. Na een 2 jaar hiatus komt het tweetal op de proppen met de track Khattabi, die weliswaar pas in februari gereleased zal worden. Ik laat jullie alvast nog wat watertanden, maar dit kan ik jullie wél vertellen: de track wordt al grijs gedraaid door Matt Walsh.

dinsdag 20 januari 2009

Miroir, Miroir…



Back in business na een kort intermezzo wegens – uiteraard – examenverplichtingen. 2009 mag dan al wel enkele weken oud zijn, toch zie ik nog steeds mijn kans schoon om het nieuwe jaar – muzikaal – in te luiden. Raveslavehomie Cait heeft alvast de toon gezet door enkele party’s te droppen met een line-up om vingers en duimen bij af te likken en hier bij Raveslave gaan we gewoonweg op dat elan verder. Naast de soms vaak clichématige aangelegenheden die inherent gepaard gaan met de ‘feestdagen’, vind ik deze periode ook uitermate interessant omwille van de welgekende ‘lijstjes’ die gerenommeerde blogs en websites opstellen. Zo raad ik jullie nieuwsgieren aan een kijkje te nemen op Resident Advisor waar ze het jaar in stijl hebben afgesloten door de in hun ogen beste artiesten, tracks, albums… in een chart te gieten.

Naast enkele opmerkelijke nieuwe intreden, hebben de grootheden der aarde hun reputatie nadrukkelijk bevestigd. Zo staat Ricardo Villalobos op nummer een in het lijstje – van 100! – van de beste artiesten van het afgelopen jaar. Ricardo is uniek in zijn soort: mysterieus, crowdpleaser – en -teaser – futurist en romanticus! Geen wonder dat de Chileen in haast ieder lijstje in de top-3 opduikt.
Maar de hedendaagse muziekscene is nog talentvolle parkieten rijk, meer bepaald Dj Koze. De man staat op numero uno in de chart van beste track – I want to sleep – van 2008 en was ook hier bij de Raveslave crew gegeerd wild. 2008 was een jaar waarin de creativiteit op elektronisch gebied nauwelijks aan banden was te leggen, en niet alleen I want to sleep, maar tevens zijn Let’s love en Zou Zou waren daar het levende bewijs van. Toch heeft Koze mij dit jaar het meest weten te verrassen met zijn remixen. Zijn interpretatie van Sascha Funkes Mango Cookie zat zowat in iedere Djbag, gereserveerd voor hét piekmoment van de avond. Maar persoonlijk getuigde zijn remix voor Matias Aguayo’s Minimal van een nog hoger staaltje vakmanschap. De track was misschien niet zo dansvloergericht, maar die sound blies me gewoon omver. Klasse!



Voorts was 2008 niet alleen hoopgevend omdat alle klasbakken hun kunnen wederom geëtaleerd hebben, maar ook omdat de youngbucks, de vreemde eendjes in de bijt – up & coming – hun visitekaartje hebben afgegeven. Ik denk hierbij aan Brodinski, SIS, Azuni, Appleblim – het genre dubstep tout court – Dave Aju, Guillaume & The Coutu Dumonts… en vooral dOP. Hun wonky jazz house EP op Seuil’s label EKLO, getiteld I’m just a man, was een knaller van jewelste. dOP’s sound is zo puur en de Frenchies onderscheiden zich van de rest door hun diepzinnige lyrics, getuige deze zin: “I’ve been to lands, where birds feel better than the man”. En hun release voor januari is zodoende nog beter. Hun Blanche Neige staat nu al hoog genoteerd in de charts van menig topjock. Hét kippenvelmoment is natuurlijk wederom de tekst: het sprookje van sneeuwwitje gezongen door een zeemzoete Franse mannenstem. Een release om te koesteren.

Uiteraard maken deze aantekeningen slechts deel uit van een hele resem muzikale hoogtepunten, die hier onvermeld blijven, maar tevens een pluim verdienen. Daarom ben ik ook heel nieuwsgierig naar jullie highlights, ontdekkingen, platen die jullie wisten te ontroeren of eerder in trance van uitzinnige extase brachten, kortom: jullie best of. Posten die handel dus!

donderdag 15 januari 2009

Allright..

.. you fucking students.
It's hella-boring outside, no parties, no drugs, no sex.
That's about to change:




And on Valentine's, it seems every pre-schooler in the country is looking forward to Bloody Beetroots @ Silo. I might end up there as well, but I'm going to do my best to create a crew to check this out:



See you there, I guess.